Vitamine D deficiëntie

 

Wat is vitamine D deficiëntie?

Vitamine D is wellicht de meest plezierige vitamine. Want het wordt door ons lichaam aangemaakt als we heerlijk in het zonnetje zitten. Daarom wordt vitamine D ook wel zonlicht-vitamine genoemd.

Maar alleen het daglicht is niet genoeg om voldoende vitamine D aan te maken. Zeker niet in de winter als het maar kort licht is. En vergeet niet dat we ook veel tijd besteden in huis of op kantoor onder kunstlicht. Daardoor hebben veel mensen zonder het te weten een tekort aan vitamine D.

Vitamine D is belangrijk voor ons lichaam. Het zorgt ervoor dat het calcium uit ons bloed wordt opgenomen voor de aanmaak van botten.

 

Wat is de oorzaak van tekort aan vitamine D?

De meest voor de hand liggende oorzaak van vitamine D tekort is dat we te weinig buiten zijn. We krijgen de helft tot tweederde van onze dagelijkse behoefte aan vitamine D binnen doordaglicht. Dat is dus lang niet voldoende.

We zitten de hele dag op kantoor of thuis voor de televisie. Waar kinderen vroeger buiten speelden in het zonnetje, zitten ze nu uren achter de tv. Juist kinderen hebben vitamine D nodig voor de aanmaak van sterke botten en tanden. Een tekort kan leiden tot grotere kans op botbreuken op oudere leeftijd. Ook bevordert vitamine D onze spieropbouw.

Daarnaast eten we te weinig gezonde voeding met vitamine D. Vooral vette vissen zoals zalm en makreel zijn een goede bron van vitamine D.

 

Wat zijn de symptomen van tekort aan vitamine D?

Mensen met een tekort aan vitamine D lijken vaker last te hebben van depressies en negatieve gevoelens.  Daarnaast is verzwakking van de spieren en krachtverlies een teken van vitamine D tekort. Krampen en trillingen van de spieren. Lusteloosheid en voortdurend moe zijn. Pijnlijke gewrichten, bloedend tandvlees en botbreuken zijn ook een teken aan de wand.

 

Hoe behandel je vitamine D tekort?

Elke dag minstens een half uur buiten van de zon genieten. Liefst met opgestroopte mouwen om zoveel mogelijk zonlicht op te vangen. En gezond en gevarieerd eten, zoals met zalm en makreel. Daarnaast is het mogelijk om supplementen te nemen zodat je zeker weet dat je voldoende vitamine D binnen krijgt.